Politieke diefstal
In deze dagen voor de verkiezingdebatten ben ik de programma’s van de partijen aan het doornemen en lees wat er allemaal weer wordt beloofd. Mooie woorden en mooie doelstellingen. Soms wordt zelfs heel uitgebreid uitgelegd hoe zaken werken zoals bijvoorbeeld de WMO. En in de meeste gevallen geldt echt wel dat als de partij het alleen voor het zeggen zou hebben de beloftes ook wel worden waargemaakt. Maar ja, de partijen hebben het nooit alleen voor het zeggen. Er zullen toch coalities moeten worden gevormd en dat betekent water bij de wijn. En nergens staat waar dan eventueel water bij wordt gedaan. Dat wisselgeld komt pas op tafel als de wethoudersstoelen worden verdeeld. En vervolgens hoor ik de inwoners weer roepen “jullie doen niet wat jullie beloven want….”, en dan wordt een strofe uit het verkiezingsprogramma aangehaald.
Die verkiezingsprogramma’s worden natuurlijk nauwelijks van A tot Z gelezen. Inwoners gebruiken straks wel het Kieskompas om hun stem te bepalen. Ik heb ze wel allemaal doorgenomen en dat was een hele klus. Een speciale vermelding krijgt mijn gerespecteerde collega lijsttrekker Koos van Boven van Gemeentebelangen want hij heeft het toch maar voor elkaar gekregen om te worden genoemd in het verkiezingsprogramma van een andere partij. Hoe doet hij dat toch? En waardering past ook bij de SGP. Ze hebben mij een aantal keren goed laten nadenken met hun visie op de samenleving. En die is af en toe heel mooi verwoord. Zo stond in de inleiding
Hoedt u voor politieke diefstal: met het idee van een collega aan de haal gaan en haar verkopen als uw eigen voorstel.
Ik vroeg me af hoe zo iets nu in het progamma komt en nam me voor om dat eens te vragen.
Maar het antwoord kwam eerder dan verwacht en uit een andere hoek. Afgelopen maandag stuurde mijn fractie een herinnering naar het college over het uitblijven van een antwoord op onze in december samen met D66 gestelde vragen. De vragen gingen over de berichtgeving over een mogelijke claim met betrekking tot de aanbesteding van het Nieuwe Landgoed. En deze herinnering bracht de fractie van de Christen Unie op het idee om over hetzelfde onderwerp nog even raadsvragen te stellen. Niet dat het veel toevoegde hoor. En een bronvermelding in het bericht op hun site vonden ze ook niet nodig. Maar met dank aan de SGP kan ik het nu dus duiden.
Boekenwijsheid
Onderdeel van de stichting Cultura vormt de bibliotheek. Zo ook de filialen in Bennekom en Lunteren. In beide buitendorpen staan de filialen in een apart gebouw. Recent is de noodklok geluid over de zeer slechte staat van onderhoud van het pand in Lunteren. De reden van het achterstallig onderhoud is terug te vinden in de boeken van Cultura.
In 2005 heeft de stichting Cultura om op korte termijn de financiële positie te verbeteren de panden waarin de bibliotheek is gevestigd in zowel Bennekom als Lunteren verkocht aan de gemeente. Zo is het pand aan de Julianastraat, waarin de bibliotheek in Lunteren is gevestigd, sedert 27 december 2005 in eigendom van de gemeente Ede. In de acte van levering staat dat alle kosten verbonden aan het gebruik, waaronder de kosten van onderhoud, voor rekening zijn van de gebruiker. En dat is dus Cultura. Voor die kosten van onderhoud had Cultura ook een onderhoudsvoorziening. Jaarlijks werd geld opzij gezet om het onderhoud te kunnen uitvoeren. Het blijkt nu dat er al een aantal jaren geen gedegen onderhoud aan het gebouw is uitgevoerd. En de jaarrekening 2008 van Cultura geeft aan waarom. In die jaarrekening staat namelijk dat de onderhoudsvoorziening is opgeheven en als incidentele bate in de jaarrekening 2008 is opgevoerd. Met andere woorden: het gespaarde geld bestemd voor onderhoud aan de bibliotheekfilialen heeft Cultura gebruikt om het financiële resultaat op te poetsen. Tegelijk geeft Cultura hier ook mee aan dat zij zich niet langer verplicht acht om het onderhoud aan de bibliotheekfilialen uit te voeren en zich dus niet meer gehouden voelt aan de acte van levering van de filialen. Kortom, Cultura heeft de afgelopen jaren niets aan onderhoud gedaan, terwijl ze daartoe volgens de acte van levering wel verplicht was. Nu dreigt de rekening bij de gemeente te komen.
Hierover hebben de fracties van D66, Gemeentebelangen, van Os en GroenLinks/Progressief Ede vandaag opheldering gevraagd.
“We moeten lief zijn voor elkaar”
Jaren terug was er een carnavalshit van het duo Johnny (Kraaykamp) en Rijk (de Gooijer). De Bostella was de titel van het lied met een aanstekelijk refrein waarin de zin “we moeten lief zijn voor elkaar” steeds weer werd herhaald. Ik moest er gisteren aan denken toen vrijwel alle fracties hun zegje moesten doen over de die dag door mijn fractie samen met de fractie van D66 ingediende raadsvragen over de communicatie rond het rapport “eigenwijs of eigengereidheid“. En de fracties waren eensgezind. “Dit kan niet” en “het past niet bij onze bestuursstijl”. Het woord ‘verwildering’ viel zelfs en “Zo zet je een hard werkend iemand niet neer”. Vele boze blikken waren naar mij gericht want van D66 verwachten ze dit wel maar niet van GroenLinks/PE. In de wandelgangen werd mijn fractiegenoot aangesproken met de woorden “dit valt me tegen van Eric”. Het was een ingelast “orenwas” moment waar we even met “pek en veren” werden besmeurd. En toegegeven, de vragen zijn scherp aan de rand. Iedere fractie ventileerde haar obligate mening maar niemand vroeg naar het waarom van deze toonzetting. Want wat dat betreft heb je geen meter krediet. Want als iemand je teleurstelt ga je naar die persoon toe en zeg je op de man af dat je het niet had verwacht en of er misschien een speciale reden voor is. Maar het gaat natuurlijk ook niet om het waarom. Men is niet geïnteresseerd in de ander. Nee, het gaat om het benutten van een podium om je eigen gelijk te ventileren. Zolang je met de andere fracties mee beweegt is het okay maar een kritische noot valt toch wat moeilijk. Dan ageer je al snel tegen de bestuursstijl. Nou, ik heb goed van die bestuursstijl kunnen proeven bij de behandeling van de initiatiefvoorstellen die mijn fractie heeft ingediend. Het paternalistisch neerzetten van de indieners was niet van de lucht. Ook de bejegening van mijn fractie door het college in de raadsvergadering van juli was ver onder de maat. Maar dan hoor ik niemand over een niet passende bestuursstijl.
Waar het om gaat is dat er natuurlijk een geweldige irritatie aan de raadsvragen ten grondslag ligt. Natuurlijk werkt de burgemeester heel hard. Ik verwacht ook niet anders. Maar als dat een criterium is om al of niet kritisch te zijn, dan moeten we inderdaad lief zijn voor elkaar. Maar als je hard werkt betekent dat nog niet dat we dan ook maar alles goed moeten vinden. De communicatie rond het rapport “eigenwijs of eigengereidheid“ is ronduit flut en uit de hand gelopen. En als van essentiële fouten niets wordt geleerd dan mag dat gezegd worden. Een fout maken is geen probleem. Een zelfde fout twee keer maken is een drama. Daarnaast zijn eerdere raadsvragen van mijn fractie ook al keer op keer niet beantwoord of te laat beantwoord door dit college. Maar een excuus of een bericht dat het antwoord later komt zie je niet. Dat heeft met de houding te maken. En ik denk niet dat het onwil is, ik denk dat men de zaakjes gewoon niet goed voor elkaar heeft.
Overigens het is maar wat je leest in de raadsvragen. De fracties lezen dat de burgemeester een OBP (ongeleid bestuurs projectiel) is maar je kunt het evengoed lezen als het college. En dan is het al veel minder op de persoon gericht.
Vragen over rapport radicalisering
Samen met de fractie van D66 hebben we vandaag raadsvragen ingediend over de communicatie rond het onderzoeksrapport “Eigenheid of Eigenzinnigheid”. Op dinsdag 8 september 2009 heeft burgemeester C. van der Knaap, dit rapport aan de media ter hand gesteld. Hiermee heeft hij actief de pers benaderd. Dit heeft geresulteerd in redactionele artikelen in nationale, regionale en plaatselijke dag- en weekbladen. Eerst op woensdag 9 september 2009 om 15.13 uur heeft de gemeenteraad via een e-mailbericht het betreffende rapport ontvangen.
In de afgelopen dagen deelden diverse media mee dat hiervoor excuses aan de gemeenteraad zijn aangeboden. Op zich waarderen de fracties van D66 en GroenLinks/PE dat. De beide fracties hadden verwacht dat het bovenstaande een leermoment zou zijn. Echter in een redactioneel artikel in het dagblad de Gelderlander van zaterdag 19 september 2009 treedt de burgemeester weer naar buiten. Klaarblijkelijk is er aangaande bovenstaande niets geleerd en lanceert het college zich als een OBP (ongeleid bestuurlijk projectiel). In het artikel staat dat het college dinsdag 22 september 2009 een voorstel zal behandelen hoe u verder gaat na het onlangs verschenen rapport. Echter in de komende weken zal de raadscommissie Algemene Zaken en Middelen nog twee keer moeten gaan beraadslagen over het rapport. De beide fracties begrijpen uit de mededeling in het dagblad dat u uw voorstel, in vervolg op het rapport, reeds geformuleerd hebt.
Om die reden hebben we de volgende vragen gesteld.
-
Huldigt u de opvatting dat u de nog te formuleren mening van de gemeenteraad volstrekt niet belangrijk vindt en dat u met uw voorstel van dinsdag 22 september aanstaande de gemeenteraad, het hoogste bestuursorgaan van de gemeente Ede geheel negeert?
-
Waarom handelt u op deze wijze?
-
Heeft de voorzitter van uw college, burgemeester C. van der Knaap, in het artikel van 19 september 2009 gesproken namens het college, of op persoonlijke titel of namens de gemeenteraad?
-
Huldigt u de opvatting dat u in dit kader het eerder informeren van de media en pers belangrijker vindt dan het infomeren van de gemeenteraad, het hoogste bestuursorgaan van de gemeente Ede?
-
Zo ja, waarom?
-
Zo nee, waarom heeft u dan toch in deze gekozen voor bovengenoemde handelswijze?
Volgens het dagbladartikel is door voormalig burgemeester R. Robbertsen een convenant gesloten met de Marokkaanse gemeenschap te Ede. U deelt mee in het betreffende artikel dat de in het convenant gemaakte afspraken niet meer gelden.
-
Waarom gelden de afspraken niet meer?
-
Met wie heeft u afgesproken dat deze afspraken niet meer gelden?
-
Waarom heeft u de gemeenteraad hierover niet actief geïnformeerd?
In het dagbladartikel deelt u mee dat de Marokkaanse gemeenschap hun wrevel mogen uitspreken, maar dat daarna overgaan wordt naar de inhoud.
-
Bent u van mening dat u kunt bepalen waartoe de Marokkaanse gemeenschap zich dient te beperken in hun uitspraken?
-
Zo ja, waarom bent u die mening toegedaan?
-
Bent u mogelijk op de hoogte van de vrijheid van meningsuiting in Nederland?
In het dagbladartikel geeft u informatie over het overleg dat u vorig jaar had met de Marokkaanse gemeenschap.
-
Waarom bent u blijkbaar van mening dat u over dat overleg publiekelijk uitspraken kan en mag doen?
Mogelijk zult u in de toekomst met vele verenigingen, stichtingen en belangengroeperingen in overleg treden.
-
Bent u van mening dat u de resultaten daarvan in een dag- of weekbladartikel naar buiten kunt brengen?
-
Zo ja, waarom bent u die mening toegedaan?
-
Zo nee, kunt u garanderen dat u voortaan voldoende bestuurlijke zorgvuldigheid bewaart en niet meer handelt als een OBP (ongeleid bestuurlijk projectiel)?
Archief
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg