Eric Leltz  RSS feed    

Neue kombinationen

Donderdag 24 juni 2010

   

eric leltz 

  

Nog niet zo lang geleden las ik in de krant over het vermoeden dat de Zwitserse wielrenner Fabian Cancellara zijn overwinningen eerder dit jaar in de ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix heeft behaald met een geprepareerde fiets. Er zou een motortje verscholen zitten in het frame. Of dit zo is weet ik niet maar de bijna bovenmenselijke prestatie in beide klassiekers en de tegenvallende prestaties van Cancellara na de beschuldigingen, geven wel voeding aan het gerucht.

Dat het vermoeden nog niet zo gek is, blijkt wel uit de ontwikkeling die de fiets de laatste jaren heeft doorgemaakt. Talloze innovaties hebben de fiets gemoderniseerd. Het gaat dan niet zozeer om totaal nieuwe technieken maar wel om het slim combineren van bestaande innovaties op het gebied van fiets-, vervoer- en reisinformatie. Deze innovaties worden vooral ingezet bij de fietsen die worden gebruikt als leenfiets in de stad. Voorbeelden zijn fietsen met een ingebouwd GPS-systeem of met functies waarmee je kunt opzoeken hoe laat het aanvullend vervoer zoals bijvoorbeeld de trein gaat. Ook een routeplanner is al geen noviteit op de leenfiets. En ook een fiets uitgerust met een elektromotor is mogelijk. Er zijn zelfs fietsen waarbij de remenergie wordt opgeslagen zodat deze later kan worden gebruikt om snelheid te maken. Omdat op ieder moment kan worden nagegaan waar de fiets is, kan deze ook overal worden achtergelaten. Een dergelijke fiets maakt fietsen een stuk aantrekkelijker.

Steden als Lyon, Parijs, Berlijn en Kopenhagen zijn al enige tijd bezig met leensystemen voor de fiets. Ook in Ede kennen we een leensysteem namelijk bij Park “de Hoge Veluwe”. Dit is echter niet goed vergelijkbaar met de leensystemen in de genoemde steden omdat het bij “de Hoge Veluwe” om een redelijk gesloten systeem gaat.

De leenfiets zal zich nog wel verder ontwikkelen. De OV-fiets bewijst dat er een markt is voor leenfietsen als het verhuursysteem maar laagdrempelig en eenvoudig is en de fietsen kwaliteit hebben. Het wegwerken van kwetsbare techniek in het frame komt de kwaliteit ten goede. Dus worden de remmen, de verlichting en de versnellingen in het frame weggewerkt. En wat met de remmen, verlichting en versnellingen kan, kan dus ook met de elektromotor.

   

 

Archief



Rubrieken